9de reisverslag, Israël & Jordanië, 13-28 april '1 - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu 9de reisverslag, Israël & Jordanië, 13-28 april '1 - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

9de reisverslag, Israël & Jordanië, 13-28 april '1

Blijf op de hoogte en volg Francine

27 April 2018 | Israel, Tel Aviv

Hallo allemaal,
Het laatste deel van mijn vakantie is begonnen nl. nog 14 dagen Israël en Jordanië in groepsverband. Het is weer heel anders dan Afrika en Nepal. Gelukkig blijf ik persoonlijk contact houden met deze landen via David en Manish. Lees maar wat ik weer beleefd heb.

Vrijdag 13 april,van Kathmandu naar Amsterdam
Na het laatste Nepalese ontbijt brengt Kechab me om 9.15 uur naar de luchthaven. Het is erg druk met verkeer en ondanks dat de luchthaven dichtbij Pepsi Cola ligt doen we er bijna 1 uur over. Manish staat er al en belt ongerust waar we blijven. Erg leuk dat hij me uitzwaait. We drinken samen nog koffie en hij zet nog foto's en Nepalese muziek op mijn smartphone. Om 13.00 stappen we in Het vliegtuig ( 0.5 uur te laat) en dan moeten we nog 1 uur in het vliegtuig wachten voordat hij vertrekt. Ik ben bang dat ik mijn aansluiting mist in Istanbul , want ik heb officieel maar 1,5 uur tijd om over te stappen, maar door te rennen haalde ik hem net. En ik kom om 22.15 uur, dus mooi op tijd, aan op Schiphol. Laetitia staat me al op te wachten en we rijden in 20 min. naar Hoofddorp. We kletsen wat bij en gaan pas tegen 1.00 uur slapen.

Zaterdag 14 april: van Amsterdam naar Istanbul:
Na het ontbijt gaan Laetitia en ik boodschappen doen en voor mij een nieuwe kleine rugzak kopen want de rits van de andere is kapot gegaan. Bij La Plaza drinken we nog lekkere koffie en eten daarbij overheerlijke appeltaart. We bekijken nog foto's en dan is het hoog tijd om naar Schiphol te gaan. Om 17.30 uur gaat mijn vlucht van Alitalia via Rome naar Tel Aviv. In het vliegtuig zitten veel mensen op leeftijd die met de NCRV-KRO naar Rome gaan. Om 19.45 uur landen we in Rome en rond 23.00 uur vliegen we door naar Tel Aviv. Ik maak kennis met Trudy, een klinisch psychologe uit Groningen en drinken tijdens de wachttijd van 2 uur gezellig koffie met elkaar.

Zondag 15 april, Tel Aviv,:
's Nachts rond 3 uur komen we aan in Tel Aviv. We moeten nog een tijdje op de buschauffeur wachten die ons naar hotel Golden Beach brengt. Ik ben behoorlijk gaar. Ik zou een kamer moeten delen met een dikke Duitse mevrouw ( die ook bij ons gezelschap hoort), maar er stond op die kamer alleen maar een smal 2 persoons bed. Toen hebben we bezwaar gemaakt, waarna we allebei een eigen kamer kregen. Pas om 5.00 stap ik in bed en om 8.00 uur sta ik weer op want we moeten om 9.30 uur klaar zijn met het ontbijt want dan houdt Frans, de reisleider, een briefing. Daarna zijn we vrij om op eigen gelegenheid de stad Tel Aviv te gaan verkennen. Ons hotel ligt aan het strand van de Middellandse zee. Het is prachtig weer, zonnig en een temperatuur van zo'n 26 graden. Tel Aviv is een mooie, wat toeristische stad met moderne hoge gebouwen ( hotels, kantoren).
Samen met Trudy gaan we eerst geld ( Israelische shekels) pinnen. Daarna lopen we over het strand en de boulevard naar de havenstad Jaffa. Jaffa is een oude stad die in de 18e eeuw voor Christus al bestond. Nu is het een gezellig stadje met mooie kerken en de Jaffa Flea Market vlakbij de klokkentoren. Daarna bezoeken we het oude treinstation Hatachana. In al de gerestaureerde trein gebouwen zitten nu leuke winkeltjes, restaurantjes en galeries. Ook lopen we over de Carmelmarkt/ Shuk Ha-Carmel. de grootste markt van Tel Aviv. Hier wordt druk gehandeld in verse producten, kleding, huishoudelijke spullen en souvenirs. Het valt mij op dat er veel elektrische ( vouw) fietsen rondrijden en de automobilisten erg galant zijn en voorrang geven aan de voetgangers ( i.t.t Nepal en Afrika). Moe, maar voldaan ga ik dan lekker aan het strand zitten en schrijft mijn belevenissen op voor mijn weblog. Rond 18.45 uur begint het wel af te koelen. Ik koop daarna een paar lekkere broodjes en eet die op op het buiten terras van ons hotel met zeezicht. Dan belt de hoteleigenaar mij op dat ik toch moet verhuizen naar kamer 304 waar 2 eenpersoons bedden staan waar ik samen moet slapen met mijn Duitse maatje. Er is enig misverstand want ik versta kamer 305.Maar uiteindelijk moet ik toch verhuizen. Ik ga op tijd naar bed want morgen moeten we om 8.00 uur al in de bus zitten.

Maandag 16 april: Tel Aviv, Caesarea, Haifa, Akko:
Het ontbijtbuffet was geweldig, alleen haperde de koffiemachine. De bus vertrekt om 8.00 uur. Er is genoeg plaats in de bus want we zijn met z'n achttienen ( 2 Begische echtparen, 1 Duitse mevrouw en 13 Nederlanders). We rijden eerst naar Caesarea, waar we het archeologische park bezoeken. De overblijfselen dateren van de 3 de eeuw voor Christus tot de 13 de eeuw na Christus toen de Kruisvaarders zich in de stad vestigden en een vestingstad van Caesrea maakte door een vestigingsmuur om de stad te bouwen. Ook Herodes de Grote heeft de stad groot gemaakt. Te bewonderen zijn nog het amfitheater en het hippodroom, het paleis, de Romeinse baden en de oude haven. Helaas krijgen we geen uitleg van een gids en de reisleider mag niet gidsen en hij weet nauwelijks meer dan wij , want het is de 1ste keer dat hij in Israël is. Daarna rijden we door naar een Romeins aquaduct die destijds de watertoevoer naar Caesarea verzorgde. Vervolgens bezoeken we de Baha i tempel met z'n tuinen en het Stella Maris kerk en klooster in Haifa. Dit is een Karmelieten klooster op de berg Carmel in Haifa van de 19de eeuw uit de tijd van de Kruisvaders. Daarna rijden we door naar Akko. Dit is een oude havenplaats gelegen aan de Middellandse zee. Hier bevinden zich vele oude gebouwen en muren, vele smalle steegjes, mooie moskeeën, een middeleeuwse citadel en een Turkse bazaar. Op ons gemak lopen Trudy en ik alles af . We logeren hier in het Beach hotel wat, zoals de naam al zegt, aan het strand ligt. Na aankomst ga ik nog heerlijk een lange strandwandeling maken.

Dinsdag 17 april: Akko-Nazareth-Tiberias:
Na het ontbijtbuffet vertrekken we om 8.30 uur met de bus uit Akko. We moeten rouleren in de bus en ik ga voorin de bus zitten. We rijden eerst naar Kana in Galilea waar Jezus , tijdens een bruiloft, water in wijn veranderde. Hier bezoeken we een kerk. De souvenir winkels erom heen lijken op die van Lourdes.
Daarna rijden we naar Nazareth en bezoeken daar de Verkondigingsbasiliek ( de kerk van de Maria Boodschap of the Annunciation). De kerk is gebouwd op de fundamenten van kerken uit het Byzantijnse tijdperk en de kruisvaardersperiode. Het markeert de plek waar de engel Gabriël de geboorte van Jezus aan Maria verkondigde. Het is een mooie kerk met mooie mozaïeken. Daar bezoek ik ook de St-Jozefkerk , waar volgens de overlevering de timmermanswerkplaats van Jozef stond. De grond onder de kerk zou tot de woning van Jozef en Maria hebben behoord. Bij de Mariabron verscheen, volgens de Grieks- orthodoxe traditie, de engel Gabriël aan Maria. Nazareth is een leuk plaatsje met smalle omhooglopende straatjes geflankeerd door hoge muren. Na de lunch hier gebruikt te hebben rijden we door naar de Berg van de Zalig Sprekingen / Mount Beautitudes. Dit is de plaats waar, volgens de overlevering, Jezus de Bergrede heeft uitgesproken. Het is een heuvel aan de noordelijke kust van het meer van Galilea of te wel de Zee van Tiberias. Daarna bezoeken we nog de Broodvermenigvuldigingskerk In Tabgha. Het heeft een mozaïek van brood en vissen. Het is jammer dat we geen gids hebben die ons het een en ander kan vertellen en reisleider Frans is pas de 1ste keer in Israël en hij weet er, net zoals wij, weinig van. Dan bezoeken we nog Capharnaum, de stad waar Jezus de tollenaar/ apostel Matheus ontmoette. Om 17.00 uur arriveren bij ons hotel Don Gracia in Tiberias. Hier blijven we 2 dagen. Ik bof want hier krijg ik een kamer alleen. Het blijkt dat vandaag "Herdenkingsdag voor de Holocaust en het Heldendom" ( "Holocaust Remembrance Day) is. Het lijkt op onze doden herdenking op 4 mei. 's Avonds om 19.00 uur gaan alle winkels en restaurants dicht. Ik vermoed dat heel wat medereizigers met een lege maag naar bed zijn gegaan. Maar als ik terug kijk op deze dag moet ik teleurstellend constateren dat ik verwacht had dat het mij veel zou doen om te zien waar die Bijbelse verhalen in het echt plaats hebben gevonden, maar het doet mij niets aangezien al die plaatsen geen sfeer uitstralen en erg toeristisch zijn. Dit is bij Hindoeïstische en Boeddhistische plekken heel anders.

Woensdag 18 april: mount Bental, National park Banias, Savet, Tiberias:
Na het ontbijt rijden we eerst naar de Golan hoogvlakte , waar we vanaf een uitkijkpunt op de Mount Bental ( krater van een vulkaan op een hoogte van 1165 m.) de grens van Syrië kunnen zien. Het uitzicht op de groene vallei is prachtig, maar als je bedenkt hoeveel doden er dagelijks in Syrië vallen , past de benaming " vallei van de tranen" beter. Daar staan ook grappige standbeelden gemaakt van oud ijzer.
Daarna rijden we naar het Nationale park Banias. Dit is een natuurreservaat in de Bilan hoogvlakte met watervallen , bronnen, grotten en ruïnes ( paleis van Agrippa) en de tempel van Pan. Hier kun je 4 wandelingen/ trials maken die variëren tussen de 45- 90 min. De langste trial ( de blauwe, naar de watervallen) loop ik samen met Siebe en Mariska. En de twee korte trials loop ik alleen. Het is een mooie omgeving om te wandelen, maar de tijd die ze opgeven is overdreven. Het is vandaag warm, 36 graden, maar ik kan het goed hebben na al die warmte in Afrika en Nepal. Als laatste maken we nog een stop in het plaatsje Saved in de bergen van Galilea. Het is een heilige plaats met veel synagogen. Het ligt op 800 m. boven zeeniveau. . Vanaf de 16de eeuw vestigden veel kabbalisten zich in Safed en ook vandaag de dag is het joodse religieuze leven niet uit de stad weg te denken. ( kabbala is een joods, religieus., filosofisch systeem, dat stelt inzicht te geven in de goddelijke natuur). We bezoeken de Aschkenazi Ari synagoge en de Yossie Bennea synagoge. Hier zie ik voor het eerst een thora ( Dit zijn de eerste 5 boeken van de Thenach, die de grondslag van het Joodse geloof vormen. In de voormalige Arabische wijk van Saved hebben zich vele kunstenaars gevestigd . Daarna keren we terug in Tiberias. ' s Avonds zijn er vele feestelijke optredens ter ere van de Dag van de onafhankelijkheid.

Donderdag 19 april;Tiberias, Yardenit, Jerash, Amman.
Om 8.00 uur vertrekken we richting Jordanië. Onderweg bezoeken we Yardenit , aan de Zuid punt van het meer van Galilea. Dit is een pelgrimsoord aan de Noord einde van de Jordaan. Hier werd Jezus door Johannes de Doper gedoopt. En nu worden hier nog steeds mensen gedoopt in de Jordaan. Daarna rijden we naar de grens van Jordanië. Het kost ons 3,5 uur voordat we erover heen zijn. We krijgen hier een nieuwe bus en chauffeur,en een Jordanese gids genaamd Hamdan. Hij spreekt zelfs Nederlands, dit heeft hij zelf geleerd en hij is nooit in Nederland geweest. Het valt op dat hier veel Koreanen en Chinezen rondreizen. Nu moeten we Jordaanse dinar pinnen of wisselen. Jordanië ziet er heel anders uit dan Israël: de huizen zijn armoediger en zijn wit of geel van kleur, 95 % van de bevolking is Moslim en ze zijn veel vriendelijker en hulpvaardiger dan de Israeliers. Vervolgens rijden we door de Jordaanvallei naar Jerash. Hier bevinden zich de ruïnes van een Romeinse stad, met een hippodrome van 220 -757 na Christus, de Tempel of Artemis uit 135 - 749 na Christus, een groot theater en de tempel van Zeus e.a . Het is echt de moeite van het bezoeken waard. Het is wel erg warm nl. 35 graden.
Om 17.30 uur rijden we naar Amman waar we om 18.30 uur aankomen in ons hotel Liwan. Het is een mooi hotel waar ik de kamer weer moet delen met Martine, de Duitse vrouw.

Vrijdag 20 april: Amman, , Mount Nebo , Manabba, Kerak, Petra:
Het is vandaag vrijdag, een heilige dag in dit Moslim land . Het is stil op de straat en alle banken, scholen en winkels zijn dicht. Hier zijn we niet rouwig om want vandaag moeten we 5-6 uur rijden. Eerst rijden we naar Mount Nebo . Dit is een heilige berg, waar Mozes op 120 jarige leeftijd aan kwam, na zijn uittocht van Egypte naar Palestina, en het Beloofde land zag. Bij helder weer kun je vanaf deze berg zien: Hebron, Bethlehem, Jeruzalem en Jericho en de Dode zee. Het is nu eigendom van de Italiaanse Franciscanen, die ook onderzoek gedaan hebben, maar ze hebben geen graf van Mozes kunnen ontdekken. Hier bezoeken we ook een kerk met mooie mozaïeken. Daarna rijden we 11 km naar Madaba via de Kings highway. Dit is is een mooie route met prachtige vergezichten door de Wadi Wala vallei, wat de Gran Canyon van Jordanië wordt genoemd. Madaba staat bekend om zijn mozaïeken vloeren, mn. de Madaba map in een Grieks Orthodoxe kerk zijn heel beroemd. Dan gaan we naar Kerak , ook via de Koningsweg ( deze dateert uit de Romeinse tijd en loopt van Syrië naar Accaba). In Kerak bevindt zich het Kruisvaarders kasteel , gebouwd in 1100 door de kruisvaarders om de weg naar Jeruzalem te verdedigen tegen de Arabische aanvallen.
We maken nog een stop bij de Bron van Mozes in Wadi Musa. Hier zou Mozes water uit de rotsen hebben geslagen voor zijn volgelingen. In dit plaatsje bevindt zich ook ons hotel Edom.

Zaterdag 21 april: Petra:
Vandaag bezoeken we Petra, 1 van de 7 wereld wonderen ("petra’ is oud-Grieks voor rots). De weersverwachting geeft wat verwarring want op de ene site staat dat het 16 graden wordt met regen en de andere site meldt 23 graden. (en in Nederland is het nota bene 26 graden).
De oude stad Petra is, in de ruim tweeduizend jaar dat het bestaat, niet altijd zo mooi zichtbaar geweest. Door aardbevingen hebben de monumenten jaren lang onder de rotsen gelegen. Pas in het begin van de vorige eeuw is men begonnen met het opgraven van het oude Petra . Tot nu toe is er slechts 20% opgegraven. Om in Petra te komen, lopen we eerst door een nauwe kloof, Siq genaamd, die 1200 meter lang is, 3-9 meter breed en 60-90 meter hoog is. Deze eindigt in het bekendste bouwwerk van Petra namelijk het gigantische grafmonument de Khazneh (“the treasury”), dat al in het jaar 85 voor Christus werd gebouwd door de Nabateeërs.
Tot aan de " schatkamer" krijgen we uitleg van onze Jordaanse gids, en daarna kunnen we de hele middag vrij rondlopen. Ik klim ook nog naar de monastery ( = Al-Deir, wat van oorsprong geen klooster was maar een tempel) en de daarbij gelegen 2 uitkijkpunten, het is een flinke klim is, maar wel de moeite waard. Via de Al-Khubtha trial, die ik als enigste van de groep doe, kom ik langs de " straat van Façades" (=Nabataean graven) en heb ik van boven af nog een prachtig uitzicht op het " theater" en " de schatkamer". Al met al ik heb genoten: het zijn prachtige ruïnes, en het weer viel niet tegen : aangename temperatuur en een paar druppels regen en een beetje zon.

Zondag 22 april: Petra -Wadi Rum:
Om 10.00 uur verlaten we het Edom hotel in Petra en rijden via de Koningsweg en de Woestijn weg naar Wadi Rum, dit is het mooiste stukje woestijn van Jordanië. We verblijven daar in het Sawadi camp met vierkanten Bedoeienen-tenten midden in de desert. ' s Middags maken we daar een 4 uur durende jeepexcursi. Het is prachtig want de grillige bergketens worden afgewisseld met eindeloze zandvlaktes. De rotsformaties komen in allerlei vormen en maten voor en er zijn zelfs natuurlijk gevormde bruggen te zien. Ter afwisseling lopen we soms een stukje in de Woestijn of beklimmen zo'n brug of rennen/ surfen van een zangberg af. Geweldig ! En we genieten van de zonsondergang in de Woestijn, vanaf de top van een zandheuvel. Aan het eind van de middag wordt het wel koud en erg winderig in de open jeep. We zouden ook gaan thee drinken bij bedoeïenen, maar toen wij daar aankwamen waren ze al weg. Na deze tocht worden we getrakteerd op een maaltijd met kip, lamsvlees en rijst gestoofd met kooltjes onder de grond. Heerlijk mals en smakelijk ! Om 22.00 uur gaat het licht uit en gaan we naar ons bed in de tent.

Maandag 23 april: Wadi Rum, Agaba, Massada:
De liefhebbers kunnen vanochtend vroeg nog een tocht maken van 1 uur op de rug van een dromedaris om de zonsopgang te zien. Ik heb daar geen interesse in en sta pas om 7.00 uur op. Na het ontbijt in de zon onder een strak blauwe hemel vetrekken we om 8.30 uur naar Agaba. Daar is het bijna het hele jaar mooi weer en het ligt aan de Rode Zee met aan de overkant Elat in Israël. We krijgen hier 1 uurtje de tijd om over het strand te lopen of langs de kleine winkeltjes te slenteren. Van mijn laatste Jordaanse dinars koop ik daar een ceintuur en wat noten. Daarna gaan we de grens van Jordanië naar Israël over. Er wordt hier streng gecontroleerd, maar het gaat sneller dan bij de grens overgang van Israël naar Jordanië en de exit tax is ook lager nml. 10 dinar =€12) i.p.v. 106 sjekel (€30). Dan rijden we , met een Israëlische bus en onze oude chauffeur Walli, door naar Massada. Dit is een vesting in de Woestijn van Judea. Hij rijst 40 meter boven het niveau van de Middellandse zee uit en ligt dus 440 meter boven het oppervlak van de Dode Zee. Het plateau heeft een lengte van 600 meter en een breedte van 240 meter. Het is afgesneden van de bergketen door diepe ravijnen. Op de top liggen de ruïnes van een Romeinse vesting, die ik te voet, via het Slangenpad, heb bereikt. De anderen van de groep zijn met de kabelbaan naar boven gegaan. Het fort werd gebouwd door Herodes de Grote in het jaar 40 voor Chr. Naar beneden lopen ik en nog 6 anderen groepsgenoten, die er veel langer over doen dan ik. De nacht brengen we door in het Youth hotel aan de Dode Zee. Het ligt ver afgelegen van de bewoonde wereld en de enige mogelijkheid is om te dineren in het hotel. Ik maak daarvoor nog een wandeling langs de Dode Zee. Ik word van te voren wel gewaarschuwd dat de grond daar op verschillende plaatsen verzakt en ik zie hele grote gaten in de grond. Een sterke fosfor-lucht komt van de Dode Zee.

Dinsdag 24 april: Massada, Dode Zee, Jericho, Jeruzalem.
Vandaag gaan we zwemmen of liever gezegd drijven in de Dode Zee. Hiervoor rijden we eerst 1 uur naar de Noord zijde van de Dode Zee. Daar aangekomen smeren we ons eerst helemaal in met modder en genieten van deze bijzondere spa midden in de woestijn. ( De zwarte modder en de mineralen zorgen voor een mooie huid.)
De Dode Zee ligt 417 meter onder zeeniveau en is daarmee de laagste plek ter wereld. Het water is te zout voor leven en door het hoge gehalte blijf je zonder moeite drijven. Hele aparte ervaring! Maar je moet geen wondjes hebben of dat zoute water in je ogen krijgen want dat is erg pijnlijk. Daarna gaan we op weg naar Jeruzalem. Onderweg stoppen we in de oude stad Jericho, de oudste ommuurde stad van de wereld, gelegen op de westelijke Jordaan oever. Jezus van Nazareth bekeerde in Jericho de tollenaar (belastingpachter) Zachaeus die de helft van zijn vermogen aan de armen schonk. Hier bezoeken we het Grieks- orthodoxe Sandorion klooster op de 'Berg der Verzoeking'.(1874). Hier heeft de duivel Jezus verleid toen hij veertig dagen aan het vasten was.
Ik ga de berg oplopen en de anderen van de groep pakken de kabelbaan naar boven.Het is behoorlijk warm. Rond 15.00 uur arriveren we bij het Holy Land hotel in Jeruzalem. Jeruzalem is de hoofdstad van Israël en volgens velen het religieuze, culturele en historische centrum van de wereld. Met z'n vijven lopen we naar de Olijfberg, zo genoemd omdat daar veel olijfbomen staan. Dan nemen we een kijkje in de basiliek van Agony en de kerk van Maria's graf (Mary's Tomb)
Dan lopen we door de beroemde Via Dolorosa . DIt is de weg welke Jezus moest lopen van zijn veroordeling tot aan de kruisiging. Deze kruisweg loopt dwars door de nauwe straatjes van de Arabische wijk en eindigt in de Christelijke wijk bij de Heilig Grafkerk. Langs de route vind je veertien statiën (stops) die een belangrijke gebeurtenis tijdens de kruistocht van Jezus beschrijven. Uiteindelijk kom ik uit bij de Al-Wad straat, waar zich vele kleine winkeltjes bevinden.
Het is hier gezellig druk.

Woensdag 25 april: Jeruzalem:
Vandaag kunnen we op eigen gelegenheid Jeruzalem gaan bekijken. Het is een bijzondere stad.
De belangrijkste bezienswaardigheden bevinden zich vooral in de Oude stad. De geheel ommuurde binnenstad bestaat uit een Joodse, Arabische, Armeense en een Christelijke wijk. Er leven drie bevolkingsgroepen samen: Joden, Moslims en Christenen. De historische binnenstad is voor hen een bijzondere plek. De Joden gaan bidden bij de Klaagmuur, de Moslims gaan naar de Al-Aqsamoskee en voor de Christenen is het de plek waar Jezus is opgestaan. Bij de "Western Wall " zie ik de Klaagmuur, waar een keppeltje voor mannen verplicht is. Ik loop weer over de beroemde Via Dolorosa. Helaas lopen ook hier hele kolonnes ( vaak gelovige) toeristen die bij al die staties bidden of religieuze liederen zingen en ze dragen soms een groot houten kruis mee. Ook bezoek ik de Heilig Grafkerk die werd gebouwd op de plaats waar Jezus is gestorven en ook weer is opgestaan. Ook hier kun je over de koppen lopen. Ook in de Basiliek van Sint Anne (een R.K. kerk uit de 12 de eeuw uit de tijd van de Kruisvaarders) wordt door groepen toeristen, afkomstig uit de hele wereld, gezongen. Ook loop ik binnen waar aangegeven staat dat: het de geboorteplaats is van de maagd Maria, en de gevangenis van Christus en de kerk waar Jezus zijn moeder ontmoet. Heel apart om hier rond te lopen.
Net toen ik bij de Tower of David was begint het heel hard te regenen en zelfs te hagelen en het koelt flink af. Dit is een oude citadel waarvan lange tijd werd aangenomen dat dit het paleis van koning David betrof. Hier zie opgravingen die meer dan 2500 jaar oud zijn.
Al met al, Jeruzalem is een bijzondere stad en ik heb vandaag heel wat gelopen. En morgen ga ik verder.

Donderdag 26 april: Jeruzalem:
Nog een dag in Jeruzalem. Dit vind ik niet erg want het is een interessante stad waar veel te doen is. Ik loop eerst naar de Gouden rotskoepel , die alleen op dinsdag en donderdag open is van 10.00- 12.00 uur. Deze dateert uit de 2de helft van de 7de eeuw, heeft een Byzantijnze architectuur, een bladgoude koepel, mooie mozaïeken en hij ligt prachtig tegen de Olijfberg aan. Daarna loop ik naar de Tempelberg die voor niet-Moslims ook beperkte openingstijden heeft en alleen te bereiken is via de Mestpoort en de West wall.
Maar het is een bezoek waard. Daarna ga ik op zoek naar het graf van David en moet daarvoor het centrum van de oude stad doorkruisen. Daar vraag een winkelier mij voor de Nederlandse vertaling van " discount" . Het is een aardige jongen en als dank geeft hij me een steen van Elat die ik aan een kettinkje kan hangen. Ik koop ook nog en poef van kamelen leer voor mijn slaapkamer. Helaas gaat het om 14.30 uur weer regenen. Ik besluit om met de tram naar het Holocoast museum te gaan. Het museum is erg groot en erg aangrijpend. De hele tijd blijft het regenen. Rond 18.00 uur neem ik de tram terug. Maar de tram heeft zoveel last van het hoogstaande water dat ik er 2 uur over doe i.p.v. 20 min. Uit de gesprekken in de tram maak ik op dat er in het Zuiden van Israël nabij de Dode Zee vandaag overstromingen zijn geweest waarbij zelfs 9 studenten verdronken zijn.

Vrijdag 27 april : Jeruzalem, Tel Aviv
' s Morgens heb ik nog tijd om de locale markt in Nieuw Jeruzalem te bezoeken en heerlijke dadels en noten te kopen. En om 12.00 uur vertrekken we naar Tel Aviv. Het is hier heerlijk zonnig weer en ideaal om een flinke strand wandeling te maken en mijn laatste stekels op te maken. We overnachten weer in het Golden Beach hotelhotel.

Morgen, zaterdag 28 april rijden we om 6.00 uur richting de luchthaven van Tel Aviv . We vliegen met Alitalia naar Rome en vandaar naar Schiphol waar we zaterdag 28 april om 16.40 uur hopen te landen (vlucht AZ0110 uit Rome). Daarna zal ik de trein naar Utrecht en de sneltram naar IJsselstein pakken en hoop dat mijn huurders mijn huis netjes achter hebben gelaten. En dat het droog weer is !

Groetjes van Francine

P.S Bijzonderheden over Israël en Jodanie staan in het volgende verslag 9 A





  • 30 April 2018 - 17:51

    Marian:

    He Francine,

    Je bent weer in het land lees ik. Ik dacht dat je pas ergens in mei je reis zou beëindigen.
    Je had het weliswaar niet gevraagd, maar ik heb je tennispas opgehaald en die zit in mijn tennistas. Ik hoop je woensdag te zien op de toss. En dan kan ik direct ook je vakantieverhalen horen.
    Wat heb je weer mega veel gezien en gedaan zeg.

    Groetjes,
    Marian

    NB: ik hoop inderdaad dat je huurders je huis netjes hebben achtergelaten.

  • 03 Mei 2018 - 22:20

    Thea Genée:

    welkom in het land en thuis Francine. Dat je weer gauw mag wennen en ál die vele indrukken van je reizen goed mag verwerken en ervan na mag genieten. mooie zomer!
    warme lentegroeten,
    Pieter, Thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Tel Aviv

nog thuis

Het is zover, ik ga weer op reis. Heerlijk om de koude, natte en donkere dagen achter me te laten.
Op 7 december vlieg ik naar Kaapstad. Daarvandaan reis ik met een truck, met nog 10 anderen, door Zuid Afrika, Namibië, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi en Tanzania.
In Tanzania ga ik 1 maand werken als vrijwillige fysiotherapeut in een ziekenhuis in Arusha en de Kilimanjaro beklimmen.
Daarna vlieg ik door naar Nepal om ook daar weer mij dienstbaar te maken in het vertrouwde Orthopedische ziekenhuis.
En last but not least ga ik 14 dagen in groepsverband naar Israël en Jordanië.
Dus het wordt weer een hele reis en 28 april hoop ik weer fris en gezond te landen op Schiphol.
En dan is het weer lente in Nederland: langer licht, het zonnetje, de groene bomen en de bloemen !
Maar voordat het zover is kunnen jullie mijn belevenissen lezen en zien op mijn weblog: tenminste als ik daar een goede internet verbinding heb.
Voor mij is het ook altijd leuk om iets van jullie te horen en dat kan door een reactie te schrijven op mijn blog of door mij een e-mail te sturen op mijn gewone mailadres.
Bij deze wens ik jullie alvast hele fijne feestdagen en een goed en gezond 2018 .

De groeten van Francine

Recente Reisverslagen:

27 April 2018

Verslag 9A, Israël & Jordanie bijzonderheden april

27 April 2018

9de reisverslag, Israël & Jordanië, 13-28 april '1

11 April 2018

Nepal, 8ste verslag, van 14 tot 13 april 2018

23 Maart 2018

7de verslag, Nepal: van 5 t/m 23 maart 2018

05 Maart 2018

6 de verslag; Tanzania,van 20 febr. t/m 4 maart
Francine

Reislustige gepensioneerde fysiotherapeut

Actief sinds 01 Dec. 2017
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 9118

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 28 April 2018

nog thuis

Landen bezocht: