Afrika, 3de verslag, van 30 dec t/m 11 januari 18 - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu Afrika, 3de verslag, van 30 dec t/m 11 januari 18 - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van Francine Bleeker-Schutte - WaarBenJij.nu

Afrika, 3de verslag, van 30 dec t/m 11 januari 18

Door: Francine

Blijf op de hoogte en volg Francine

11 Januari 2018 | Tanzania, Zanzibar Island

Hallo allemaal,

Hier is dan mijn 3 de verslag vanuit Afrika.
Hierin kun je lezen mijn belevenissen in Zimbabwe, Zambia, Malawi en een deel van Zanzibar waar ik nu zit.
Ik geniet nog volop. Ele dag is weer een nieuw avontuur.

Zaterdag, 30 december: van de Victoria watervallen (Zimbabwe) naar Lusaka (Zambia)
Gelukkig is het gisteren avond nog gelukt om zowel mijn verslag als de foto's op mijn blog te zetten. Alleen moet ik de foto's nog van tekst voorzien. Het werd daardoor wel laat, nl.00.30 uur voordat ik mijn bed lag en vanochtend ging om 5.15 uur de wekker al weer af. Zoals ik al schreef in mijn vorige verslag krijgen we een andere truck en bemanning en worden van 2 groepen 1 groep gemaakt. Dit is mogelijk omdat een aantal mensen hier in Victoria Falls deze reis beëindigen en of naar huis gaan of een andere bestemming hebben. De totale groep bestaat uit 20 mensen. Na opnieuw ingeschreven te hebben en voorzien van een ontbijt pakketje stappen we om 7.00 uur in de truck genaamd Ella. We steken de Victoria Falls brug over naar Zambia. Dit gaat vrij snel omdat iedereen van de groep al een Kaza uni visum heeft.
In Livingstone gaan we weer geld wisselen in Zambiaanse kwacha' s en inkopen doen . Vandaag wordt het een lange reisdag nl. 500 km rijden. Het is half bewolkt/ zonnig en zo'n 25 graden in de ochtend. Zambia is een armer en minder ontwikkeld land dan de overige Zuid Afrikaanse landen die we tot nu toe bezocht hebben. De mensen wonen in armoedige stenen en rieten huisjes, de wegen zitten vol met gaten , langs de weg zie je veel stalletjes met groenten en fruit van eigen teelt. Naar mate we dichter bij Lusaka komen wordt de omgeving groener en heuvelachtiger. Onderweg hebben hebben we nog een flinke regenbui gehad (logisch dat er gras dan groen is).
Er wordt koffie, mais, suikerriet en katoen verbouwd. Om 18.00 uur bereiken we pas de Eureca camping, helemaal gaar van de lange reis en blij dat we buiten zijn en weer iets aktiefs kunnen te doen. Maar de stokken van de tent die ik uit de truck pakte, ontbraken. Daarom mocht ik in het huisje slapen van Karin, een Duitse medereiziger die deze reis had geboekt met accommodatie . Dus ik bofte dat ik in een gewoon bed kon slapen. Nu afwachten wanneer de nieuwe stokken komen. 's Avonds gebruiken we de maaltijd in het restaurant van de camping. Lusaka is de hoofdstad van Zambia. Het is een drukke en hectische stad.

Zondag 31 december, van Lusaka naar Petauke:
Om 7.00 uur is het ontbijt, er staat zelfs yogurt op tafel. Daarna stoppen we bij een winkel centrum in Lusaka om inkopen te doen voor de komende 4 dagen want we schijnen in die periode geen winkels meer tegen te komen. Maar de meeste winkels zijn om 8.00 uur nog gesloten en gaan pas om 9.00 of 10.00 uur open.
Het is 400 km rijden naar Petauke over de grote East Road (tolweg met minder gaten ) die uiteindelijk in Malawi eindigt. We steken de Luanga rivier over en passeren dorpjes en heel veel locale marktjes met groente, fruit e.a. dingen. Doordat zowel de bemanning als een aantal reizigers is veranderd is de sfeer ook anders; de gids/ kok Prospa en chauffeur Chime, zijn minder punctueel , maken meer grapjes en zijn relaxter. Ook nu is de natuur onderweg mooi, heuvelachtig en erg groen. Heel veel mensen wonen hier nog in de typische Afrikaanse rieten hutjes en verkopen hun verbouwde groenten op locale markten of langs de weg . We overnachten op de camping nabij de Chimwemwe excutive Lodge in Petauke. Ik en mijn Zuid Koreaanse slaapmaatje krijgen een geleende tent van een andere truck. Daarna lopen we met een klein groepje naar het dorpje , nabij de camping. De helft van de de jongens, die daar rond lopen, is dronken, want ook hier vieren ze met heel veel alcohol oud en nieuw . Zelfs in een café hebben we met hun gedanst. De hele sfeer deed me denken aan de tijd dat ik in Ghana vrijwilligers werk deed. Het avondeten is heel smakelijk: rijst, kip en een curry. Daarna is er een breefing en kletsen we gezellig na. Sommigen blijven op tot ( ruim) na 1200 uur, maar het merendeel ligt vroeger in bed ( maar kunnen niet slapen door het lawaai op de camping)
P.S. Ik las dat alle producten op de markt van Petauke voorzien zijn van een prijskaartje, i.t.t. de rest van Afrika. Dit hebben ze te danken aan hun burgemeester die een tijd in Amsterdam had gewoond en zeer onder de indruk was van efficiëntie van de Nederlandse markten. ( zonder afdingen)

Maandag 1 januari: van Petauke naar South Luanga Nationaal Park.
Ter ere van nieuw jaars dag, en de relatief korte afstand ( 240 km) naar de volgende bestemming, hoeven we pas om 7.00 uur op te staan. Iedereen, die dat vannacht nog niet heeft gedaan , wenst elkaar een gelukkig nieuwjaar. Heerlijk ontspannen buiten ontbeten met yogurt en gebakken ei met spek, in de stralende zon. Dit is echt genieten en vakantie!. Rond 8.15 uur vertrekken we weer. Ook nu zien we weer heel veel geïsoleerde of kleine dorpjes met rieten hutjes, kinderen die naar ons zwaaien, een heel groen heuvelachtig landschap. In Chipata stoppen we bij een centrum waar Zambiaanse katoen en batik wordt verkocht (Tribal textiel)
's Avonds kunnen we genieten van het zwembad en de zons ondergang bij de Luanga rivier op de wildlife camping waar we overnachten. Aan de oever lopen diverse nijlpaarden ( hypo' s) en apen. De camping ligt midden in het South Luanga n.p. en het is voor ons niet toegestaan om buiten de camping te wandelen omdat het gevaar bestaat aangevallen te worden door olifanten of wilde dieren die hier lopen.

Dinsdag 2 januari: Zuid Luangwa Nationaal park: Zambia
Om 6.00 uur hebben we eerst een optionele safari tocht tot 10.00 uur met jeeps. We zien krokodillen, nijlpaarden, apen, olifanten, zebra's , impala' s, 8 leeuwen en mooie vogels binnen in het groene Zuid Luangwa n.p..Tijdens de safari drinken we bij de rivier koffie en terug op de camping krijgen we een heerlijke brunch. Ik boek toch nog de 3-4 daagse Serengeti excursie bij Nomad . Eigenlijk was het mijn bedoeling om dat locaal te doen, maar dat is lastiger en dan ben ik toch niet goedkoper uit. Van 12.00- 14.00 uur is er wifi bij de receptie, waar iedereen met smacht naar heeft uitgezien , na een paar dagen verstoken te zijn geweest van internet.Het is vandaag zonnig en heel warm (35 graden schat ik )
Na een verkoelende duik in het zwembad, hebben we van 16.00- 20.30 uur een ' s zonsondergang drive in het park met 4x4 auto's . Dit vindt plaats deels in het donker, waarbij met een groot licht de struiken in het park wordt afgetast. Ook nu zien we dezelfde dieren als vanochtend, maar meer zebra's ,olifanten , nijlpaarden en zelfs een hyena. Het n.p is 9050 km2 groot. Na het avondeten gaan we meteen naar bed omdat we morgen weer vroeg op moeten.

Woensdag 3 januari: van Luanga n.p (Zambia) naar Ngala aan het Malawi meer ( zuid -Malawi).
Vannacht begon het te regenen en vanmorgen regende het nog steeds. Dus vanochtend om 5.30 uur de tent nat ingepakt met de poncho en bergschoenen aan , want het is erg modderig op de camping. Om 6.30 uur rijden we naar Chipata, waar we inkopen doen, en daarna steken we de grens naar Malawi over. Hier betalen we voor een visum 75 dollar, maar dat is goedkoper dan dit te laten regelen door een visumcentrum in Nederland. Inmiddels is de zon weer gaan schijnen. Ook vandaag is weer een lange reisdag.
Malawi is een van de armste en minst ontwikkelde landen van de wereld en een van de kleinste landen in Afrika (118000 km2,) en heeft een grote bevolking voor die opp. (13900000 mensen). Hier zijn voor 1877 heel veel slaven verhandeld. Helaas stoppen we niet in Karonga, wat het centrum van de slavenhandel was.
Het Malawi meer is 1 van de 10 grootste meren van de wereld en heeft een lengte van 560 km , een breedte van 75 km en een diepte van 700 meter. Er leven 1000 soorten vis in dit meer.
We overnachten hier op de camping nabij de Ngala beach Lodge.
Om 18.30 uur komen we hier aan en moeten in het donker de tent opzetten, maar door onze ervaring inmiddels is dat geen probleem. De tent moet eerst nog drogen voordat we de slaapzak erin kunnen leggen. De camping ligt direct aan het meer en heeft een mooi zwembad, douches, restaurant , bar en huisjes temidden van een groen park. Voor 2000 Malawische kwacha's ( $2,50) koop ik 500MB wifi zodat ik in ieder geval de foto's op Facebook kan zetten en de foto beschrijving op mijn website kan doen. Mijn Zuid Koreaanse slaapmaatje heeft besloten om de komende 2 nachten een huisje voor $60 te boeken per nacht want ze vond het koud in de tent: ongelooflijk want ik vond het in mijn slaapzak nog te warm.

Donderdag en vrijdag 4 en 5 januari; Ngala strand aan het Malawi meer ( zuid- Malawi);
Donderdagochtend hebben we eerst een excursie waarbij we het dichtstbijzijnde dorpje bezoeken met de lagere school en een klein ziekenhuisje. In een klas zitten hier 150-200 kinderen, vaak komen ze met een lege maag naar school en gaan met een lege maag weer naar huis. Het lager onderwijs is verplicht en gratis , doch het hoger onderwijs kost geld en hiervoor wordt je geselecteerd op basis van prestatie. Een groot aantal patiënten die het ziekenhuis bezoeken hebben malaria. Inmiddels is malaria voorlichting en medicatie gestart, maar deze arme patiënten gebruiken hun gekregen muskietennetten liever als visnetten ( begrijpelijk als je honger hebt)
De rest van de dag en morgen hebben we vrij en kan iedereen deze tijd op z' n eigen wijze invullen.Het is gelukkig aangenaam en droog weer: half bewolkt en zo'n 28 graden. Er bestaat de mogelijkheid om te snorkelen of een boot cruise te maken, maar er stáat te veel wind. Alleen een wandeling van 4 uur naar de waterval is mogelijk ' s ochtends om 6.00 uur i.v.m. de warmte. Ik maak diverse wandelingen langs het strand en naar omliggende plaatsjes en zie hoe er met netten en bootjes van uitgeholde boomstammen wordt gevist, mannen visnetten aan het knopen zijn, vrouwen kuilen graven op het strand waar ze " schoon" grondwater uitscheppen, hun was en afwas doen in het bruine modderige Malawi meer . Heel veel kinderen lopen je na, willen je hand vasthouden en vragen om een pen of geld. Terwijl ik door zo''n dorpje ,nabij het strand loop, kom ik in gesprek met een aantal vrouwen die buiten op het stoepje voor hun hutje groenten aan het schoonmaken zijn. Een van hun zonen spreekt een beetje Engels waardoor een gesprek mogelijk was. Ik mocht ook in hun hutje kijken en zag een versleten bank, een tafel met een paar stoelen in een vrije donkere maar koele kamer met ramen zonder glas waar een frisse wind door waaide. Ze hadden ook een T.V., verstopt achter een gordijn, maar die deed het niet En er hingen verschillende schilderijtjes aan de muur met Jezus en Maria afbeeldingen. Ze vertelden dat er een hoge werkeloosheid, armoede , ziekten en armoede bestond, wat ik zelf ook al had gezien. En ze waren erg gelukkig met het geld wat ik ze gaf.

Zaterdag 6 januari: van Ngala naar Chitimba aan de Noordzijde zijde van het Malawi meer:
Weer vroeg op, om 4.45 uur.Ik moet nu in mijn eentje de tent afbreken en inpakken, maar het lukt mij om kant en klaar om 5.30 uur aan het ontbijt te zitten. Om 6.15 uur vertrekken we met de truck in Noordelijke richting. Onderweg zien we een rubberplantage en een groot ziekenhuis gebouwd door de Chinezen. Het landschap wordt heuvelachtiger met mooie groene bomen en struiken op bruin-rode aarde. Deels rijden we over een nieuw aangelegde weg. Er vliegt zelfs een vogeltje door een van de geopende ramen van de truck naar binnen. We stoppen in Souso waar we inkopen kunnen doen, want de komende 2 dagen is daar geen gelegenheid voor. Rond het middaguur arriveren we op de camping van Chitimba. We zetten de tent op en eten een broodje met worst en kaas en rauwkost. Hier kun je eindeloos wandelen op het strand van het Malawi meer. Ook hier zie je, net als in Ngala, veel vissers in kleine bootjes, vrouwen die hun was doen, het drogen van de vis in de zon en veel kinderen. Het water van het meer is hier blauw en aangenaam warm en nodigt uit om te zwemmen. Na het avondeten (puree, linzen, drumsticks, bloemkool en worteltjes, gaan we meteen naar bed, want morgen is het weer vroeg opstaan.

Zondag ,7 januari: van Chitimba (Malawi) naar Iringa in Tanzania:
Vanochtend breken we het record wat betreft opstaan namelijk om 4.15 uur. Ik vind dit niet prettig, maar als je eenmaal op bent en je doet je ding (wassen, tent afbreken en ontbijten) dan valt het wel weer mee. Om 5.30 uur rijden we weg en zijn om 7.30 uur bij de grens (Songwe) van Tanzania. Ik moet, naast een toeristen visum van $50, ook nog een business visum aanschaffen van $200 omdat ik vrijwilligers werk ga doen in het Mount Meru Zienhuis in Arusha, waar ik n.b. niets verdien, zelfs hiervoor moet betalen ! Aan de grens ga ik ook dollars wisselen voor Tanzaniaanse shillings. Even kreeg ik de schrik van mijn leven en dacht dat ik mijn kleine rugzak ergens had laten staan, maar gelukkig vond ik hem terug in de truck. Om 9.30 uur rijden we Tanzania binnen. Het is hier verplicht om de autogordels in de truck te dragen. We komen door de Great Rift valley en passeren thee- en bananen plantages en maïsvelden. Het is bewolkt.. De huizen zijn over de grens veel groter en mooier dan in Malawi. Je ziet dat Tanzania veel rijker is, wat ze m.n. te danken hebben aan de inkomsten van het toerisme , dankzij hun 22 nationale parken, de Kilimanjaro en Zanzibar wat veel publiek trekt en duur zijn. Doch we passeren ook armoedige woonwijken.Tanzania is ook het grootste land van Afrika en heeft een inwoners aantal van 54 miljoen. Na 464 km rijden , over soms hobbelige , soms gevaariljke en in aanleg zijnde een baans wegen, ariveren we pas rond 18.00 uur onze camping Kisolanza farm, 50 km ten zuid- westen van Iringa. Het is niet prettig zo'n hele dag rijden in de truck: gelukkig kan ik tijdens de rit wel lezen en mijn belevenissen schrijven op mijn tablet. We trekken weer onze lange broeken en fleece jack aan want het is hier kouder dan we tot nu toe gewend zijn. Dit komt omdat we ons momenteel op ruim 1500 meter hoogte bevinden. Als we de tent op hebben gezet is het al donker, dus we zien niets van de bosrijke omgeving. Met de zaklamp kunnen we de bar vinden waar we de wifi kunnen gebruiken om onze e-mails te lezen. De toiletten bestaan uit een groot, diep gat waarop een houten bak is geplaatst met erop een w.c. bril. Er kan niet doorgespoeld worden. Vanavond eten we Chili con carne.

Maandag, 8 januari; van Iringa naar Mikumi nationaal park (Tanzania)
Ik had me niet gerealiseerd dat het in Tanzania 1 uur later is dan in de rest van de landen die we in Zuid Afrika hebben bezocht. Dus toen mijn slaapmaatje me wakker maakte was het al 7.00 uur terwijl ik dacht dat het pas 6.00 uur was. Dus snel inpakken, wassen en de tent opruimen en precies om 7.30 uur zat ik, volgens afspraak, aan het ontbijt met pannekoeken. Het is nog steeds bewolkt en fris, maar ik heb het vannacht in mijn slaapzak niet koud gehad. Om 8.00 uur rijden we naar het Mikumi nationaal park wat ligt op 200 km van Iringa. Onderweg zien we Indiasee invloeden, zoals hurktoiletten, Moslims, Siks , moskeeën en tuk tuks. Het begint wat te regenen en de heuvels/ bergen zijn gehuld in de mist. Maar als we dalen in hoogte wordt het duidelijk weer warmer. Er loopt via deze route een olie pijplijn van Tanzania naar Zambia. We passeren een vallei met heel veel oude baobab bomen, die voor van alles worden gebruikt zoals: om een soort koffie te maken, spinazie van te koken, T shirts van te maken en het vocht voor de 1 ste wasbeurt van een pasgeboren baby
Het Mikumi natiobaal park is het 4 de grootste park van Afrika.en heeft een oppervlakte van 3230 km2. Hier hebben we weer een game drive met sjeeps van 4 uur waar we hebben gezien : hele kuddes olifanten, wilde beesten, buffels, impala' s, wrattenzwijnen, zebra's, kudu's s, enkele leeuwen, giraffen en wilde honden, doch weer geen luipaarden.
We overnachten in het Asante Afrika kamp. Ze maken reclame dat ze gratis wifi hebben , maar er is geen internet verbinding. Tijdens het avondeten zitten we, voor de afwisseling, aan een lange tafel en eten gekookte aardappelen, kip en worst van de BBQ, bloemkool en broccoli, en een romige puddng na. Daarna volgt een lange breefing rond een kampvuur ter ere van het feit dat morgen 7 mensen ons in Dar es Salaam gaan verlaten en 2 nieuwe gasten zich bij ons gaan voegen.

Dinsdag, 9 januari;. Van Mikumi n.p naar Dar es Salaam:
Om 5.30 uur gaat de wekker. Het is hier op dit tijdstip nog donker omdat we de klok 1 uur vooruit hebben gezet. Het ontbijt wordt verzorgd door de staf van de camping: ommelet, pannekoekjes, brood en diverse soorten fruit: Het is goed verzorgd !! Om 6.30 rijden we weg. Ook nu het somber weer: sterk bewolkt, nevelig en het regent de hele dag bij een temperatuur van zo'n 22 graden. Dit slechte weer hebben we te danken aan een storm die in Madagaskar woedt en dit deel van Tanzania beïnvloedt. Hopelijk is hij spoedig uitgeraast en hebben we weer in de komende tijd mooi weer. Het ongeveer 300 km rijden naar Dar es Salaam . We passeren de Gorogoro
mountains. Onderweg, 100 km voor Dar es Salaam, gaan we in een restaurant al om 11.15 uur lunchen (warm buffet) omdat de bemanning van de truck verwacht dat we nabij Dar es Salaam in de fille komen te staan, en niet het risico willen lopen dat medereizigers daardoor hun vliegtuig missen. Uiteindelijk komen we rond 1500 uur In Dar es Salaam aan. We nemen afscheid van de 7 medereizigers die andere bestemmingen hebben. De overigen, waaronder ik zelf, gaan morgen voor 3 dagen naar het eiland Zanzibar. We overnachten in het Kariakoo hotel . Dar es Salaam is de grootste stad en havenstad van Tanzania. Ze was tot 1973 ( tijdens de Duitse en Engelse overheersing,) de hoofdstad van Tanzania ( nu is Dodoma de hoofdstad), maar Dar es Salaam is nog steeds het economisch centrum van Tanzania. Dar es Salaam betekent " huis van de vrede" in het Arabisch, doch in werkelijkheid is het een drukke, hectische en gevaarlijke stad.

Woensdag , 10 januari: van Dar es Salaam naar Zanzibar:
Voorzien van een kleine rugzak met spullen voor de komende 3 dagen ( de rest blijft achter in de kluis van de truck) rijden we in een busje naar de haven van Dar es Salaam waar een ferry ons om 9.30 uur overzet naar Zanzibar.Twee nieuwe reizigers voegen zich bij ons nl.een stelletje waarvan hij uit Zwitserland komt en zij uit Kenia. We kunnen buiten zitten op de boot al is het bewolkt en bewolkt
Bij aankomst in Zanzibar, 2 uur later, wordt ons gele boekje gecontroleerd of we wel gevaccineerd zijn tegen " gele koorts" u( heb ik nooit eerder hoeven laten zien). Daarna worden we met een busje in 1,5 uur naar Nungwi, het Noordelijk punt van het eiland, gebracht waar we 2 nachten verblijven. Hier overnachten we in de Amaan bungalows, met inclusief ontbijt en diner. Ik krijg een luxe kamer met een 2 persoonsbed voor mij alleen (( wat bof ik weer).Maar voordat we in het toeristische deel aan de kust aankomen passeren we eerst hele armoedige woonwijken bestaande uit moslims. Het contrast is erg groot. ' s Middags maak ik een lange wandeling over het mooie strand met wit zand. De waterstand varieert flink onder invloed van eb en vloed waardoor het strand heel breed is of nauwelijks aanwezig is op sommige plekken. Er lopen heel wat Masai mensen in traditionele kleding, op het strand die sieraden en excursies aan de blanken ( mzungu) proberen te verkopen. Tijdens de hele wandeling van 2,5 uur word ik vergezeld door een Tanzaniaanse verkoper die het leuk vond om mij het een en ander te vertellen over Tanzania en Zanzibar, Hij vroeg er niets voor terug. Heel bijzonder ! ' s Avonds gebruiken we met onze groep van 15 mensen het diner op het terras van het hotel. Een groep artiesten laten hun acrobatische toeren zien.

Donderdag 11 januari: Zanzibar:
Na een uitgebreid ontbijt buffet ga ik wandelen in de nabijgelegen armoedige woonwijk. Ongelooflijk wat je hier ziet. Ik probeer mijn eerste woordjes Swahili te leren ( de officiële landstaal in Tanzania en Kenia). De mensen reageren heel positief als ik hun begroet in het Swahili. Vandaag is het bewolkt en benauwd. Maar we mogen niet klagen want voor gisteren heeft het 3 dagen geregend. Vanmiddag weer gewandeld over het prachtige strand en ook nu weer ik vergezeld door een jongen van het eiland: geheel belangeloos kreeg veel informatie over reilen en zeilen in Tanzania
Nu wat algemene informatie over Zanzibar,:
Zanzibar is het grootste eiland voor de kust van Tanzania. Het wordt bezocht door heel veel toeristen dankzij het mooie weer, de witte stranden, snorkel en duik mogelijkheden en de vriendelijke bevolking.
Vanaf 1492 hebben de Portugezen hier 2 eeuwen overheerst. Later werd het eiland overgenomen door de sultan van Oman die duizenden kruidnagel bomen liet planten. Nog steeds zijn de kruidnagels het export product van Zanzibar. Doch deze sultan richtte ook de slavenmarkt op. Na afschaffing van de handel in slaven, ging deze handel gewoon in het geheim door tot 1964 waarbij de slaven naar grotten werden gebracht.

Morgen, vrijdag 12 januari bezoeken we en overnachten de belangrijkste stad in Zanzibar Stonetown en zaterdag steken we weer over naar Dar es Salaam en rijden door naar Bagamoyo. En daarna zijn Arusha en het Serengetii nationaal park aan de beurt. Maar het leek mij beter om nu mijn belevenissen van de afgelopen 2 weken maar op mijn weblog te zetten, want nu heb ik wifi en het is elke keer maar afwachten wanneer ik weer internet verbinding heb. En hopelijk lukt het morgen om de foto's erbij te zetten

Het is weer een lang verhaal geworden, maar ik gebruik mijn weblog als dagboek en ik beleef heel veel, zoals jullie kunnen lezen

Groetjes van Francine

  • 12 Januari 2018 - 13:31

    José:

    Hoi Francine, was zeker weer een lang verslag van al jouw belevenissen. Benieuwd weer naar alle foto’s. Geniet van je reis, hier ziet alles nog grijs en somber, ben ook wel weer toe aan zon ! Groetjes

  • 13 Januari 2018 - 13:26

    Arjan:

    Hoi Francine,

    Wat een mooie reis maak je! Prachtig al die dieren he? Ben benieuwd of je nog en luipaard gaat zien.

    Groet en liefs,
    Arjan

  • 13 Januari 2018 - 21:25

    Mirjam:

    Hoi Francine,
    Ik heb je verslag weer gelezen, mooi! En de foto's zijn ook prachtig. Je legt heel wat kilometers af!
    Ik ben benieuwd hoe je vrijwilligerswerk gaat worden.
    In het ziekenhuis gaan allerlei afdelingen schuiven nu de kliniek in Woerden sluit dus ook allemaal veranderingen. Een heel andere wereld dan waar jij nu bent! Het is hier kil en saai weer maar morgen beloven ze een zonnetje.
    Goede reis! Groetjes,
    Mirjam

  • 14 Januari 2018 - 02:02

    Riet:

    Hallo Francine,
    Wat een lange reisdagen heb je, maar je ziet wel verschrikkelijk veel.
    Je foto’s zijn weer schitterend. Nog mooie dagen en goede reis.
    Groetjes Nico en Riet

  • 14 Januari 2018 - 09:39

    Ria:

    Heb weer genoten van je prachtige verslagen, zonder foto's krijg je al n goed idee hoe t je vergaat! En inderdaad, hou je kleine rugzak goed bij je hoor! Veel plezier weer de komende weken en blijf schrijven!

  • 15 Januari 2018 - 08:12

    Nardy:

    Goedemorgen Francine,

    Wat leef jij toch in een andere wereld.
    Wat een heldere foto s.Zat je dicht zo dicht bij?

    Nu het reilen en zeilen hier in IJsselstein.
    Je linker buren zijn rond de kerstdagen in hun huis getrokken.
    Je nieuwe rechter buren zijn volop aan het klussen.
    Die herrie ontloop je dus mooi.
    In jouw huis wordt volop gewoond.

    Verder komen de sneeuwklokjes,winterakonietjes al weer boven de grond.
    Ook is het al weer langer licht.

    Zover nieuws uit je buurt.
    Geniet volop.

    Groetjes,
    Nardy

  • 15 Januari 2018 - 14:06

    A. M.J:

    Hallo Francine,

    Dat zijn weer heel wat belefenissen en lange dagen.
    Geweldig elke dag wat anders en steeds maar weer nieuwsgierig .
    Ben je al aan je slaapmaatje gewend?
    Geniet nog en wij genieten met je mee via de verslagen.

    Groetjes, Theo Adri


  • 15 Januari 2018 - 16:19

    Theo Van Den Berg:

    Hoi Francine,
    Je dagelijkse beleving in Afrika is toch tot op heden geweldig om te vernemen. Lekker zwemmen,
    temperatuurtje om jarloers op te zijn, lange daqen en allemaal nieuwe indrukken, toppie toch ?
    \Ik ben vandaag weer voor het eerst gaan proberen te tennissen en dat is redelijk goed gegaan.
    De dry-Needling van december heeft mij tot 12 januari j.l. behoorlijk parten gespeeld in mijn dagelijkse
    bewegings patronen vanwege een zeer pijnlijke en stijfe onderrug.! Mijn knie en bekken voelen goed na het tennis hetgeen mijn grootste zorg was. Probeer jij in dat mooie warme Afrika er lenig mee om te gaan,
    red ik me wel weer in het natte,zonloze en koude IJsselstein. Groeten van ons..........Theo.

  • 15 Januari 2018 - 17:17

    Nardy Bleeker:

    Hallo Francine,

    Wat weer een mooi en lang verslag. Je maakt heel wat mee. Wij ook hier in Zwolle, maar van heel andere aard. Ik vertel je daarover in een email.
    Geniet lekker verder.

    Groetjes van Paul en Nardy


  • 16 Januari 2018 - 13:05

    Ria S:

    Hallo Francine, Wat een geweldige reis is dit, totaal anders dan je andere reizen. En wat fantastisch dat je er zo van geniet en dit allemaal vol kunt houden.
    Het stuk van Iringa tot Zanzibar heb ik lang geleden ook nog eens per openbaar vervoer afgelegd, dus het roept wel herinneringen op..." Hi Miss, look twiga"
    Inmiddels ben je al weer verder onderweg, heel veel plezier, geniet ervan en tot mails, liefs Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar Island

nog thuis

Het is zover, ik ga weer op reis. Heerlijk om de koude, natte en donkere dagen achter me te laten.
Op 7 december vlieg ik naar Kaapstad. Daarvandaan reis ik met een truck, met nog 10 anderen, door Zuid Afrika, Namibië, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi en Tanzania.
In Tanzania ga ik 1 maand werken als vrijwillige fysiotherapeut in een ziekenhuis in Arusha en de Kilimanjaro beklimmen.
Daarna vlieg ik door naar Nepal om ook daar weer mij dienstbaar te maken in het vertrouwde Orthopedische ziekenhuis.
En last but not least ga ik 14 dagen in groepsverband naar Israël en Jordanië.
Dus het wordt weer een hele reis en 28 april hoop ik weer fris en gezond te landen op Schiphol.
En dan is het weer lente in Nederland: langer licht, het zonnetje, de groene bomen en de bloemen !
Maar voordat het zover is kunnen jullie mijn belevenissen lezen en zien op mijn weblog: tenminste als ik daar een goede internet verbinding heb.
Voor mij is het ook altijd leuk om iets van jullie te horen en dat kan door een reactie te schrijven op mijn blog of door mij een e-mail te sturen op mijn gewone mailadres.
Bij deze wens ik jullie alvast hele fijne feestdagen en een goed en gezond 2018 .

De groeten van Francine

Recente Reisverslagen:

27 April 2018

Verslag 9A, Israël & Jordanie bijzonderheden april

27 April 2018

9de reisverslag, Israël & Jordanië, 13-28 april '1

11 April 2018

Nepal, 8ste verslag, van 14 tot 13 april 2018

23 Maart 2018

7de verslag, Nepal: van 5 t/m 23 maart 2018

05 Maart 2018

6 de verslag; Tanzania,van 20 febr. t/m 4 maart
Francine

Reislustige gepensioneerde fysiotherapeut

Actief sinds 01 Dec. 2017
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 9138

Voorgaande reizen:

07 December 2017 - 28 April 2018

nog thuis

Landen bezocht: